Banner 980x90

Dzelzceļa vēstures nospiedumi Talsu novadā

Publicitātes foto
Publicitātes foto
"Latvijas dzelzceļš" izstrādājis aizraujošu aplikāciju "Dzelzceļa spēle. Toreiz un tagad", ar kuras palīdzību 155 vietās visā Latvijā iespējams izveidot interesantas fotokolāžas, savienojot dzelzceļa pagātni un tagadni, pilsētas informācijas portālu Talsi24.lv informēja programmas izstrādātāji.

Galvenais spēlētāja uzdevums – ar aplikācijas palīdzību nofotografēt kādu no 155 vēsturiskajiem dzelzceļa objektiem tādā rakursā, kā tas attēlots aplikācijā esošajā senajā fotogrāfijā. Iegūto fotokolāžu iespējams publicēt savos sociālajos tīklos, kā arī ar publicēto fotokolāžu palīdzību krāt punktus un tikt pie balvām.

Pieci no šiem vēsturiskajiem spēles punktiem atrodas arī Talsu novadā, tāpēc aicinām doties īsā ceļojumā pa vēstures līkločiem, lai tuvāk iepazītos ar tiem!

* Talsu stacija. Talsu stacija atvērta Pirmā pasaules kara gados. Visu pastāvēšanas laiku tā bija Ventspils-Mazirbes-Stendes 600 mm šaursliežu dzelzceļa līnijas starpstacija ar lielāko pasažieru un kravu apgrozību, jo apkalpoja vienīgo pilsētu un lielāko apdzīvoto vietu starp abiem līnijas galapunktiem. Sevišķi intensīva pasažieru kustība bija vērojama virzienā uz Stendi, jo apriņķa centram ilgus gadus tas bija vienīgais pieejamais sabiedriskā transporta līdzeklis. 20.gadsimta 20.gadu pirmajā pusē celtā nelielā pagaidu stacijas ēka 1930.gadā tika aizstāta ar arhitektes Lidijas Grīnbergas projektētu stacijas ēku – apjomīgāko Latvijas šaursliežu dzelzceļos. Kopš dzelzceļa likvidācijas 1968.gadā ēka kalpo autoostas vajadzībām.

* Valdemārpils stacija. Valdgales-Rojas šaursliežu dzelzceļa stacija Valdemārpilī izbūvēta 1930.gadā līdz ar Rojas līnijas trases pārcelšanu (no Cīruļiem un Ārlavas). Šodien ēka tiek izmantota kā daudzdzīvokļu nams un joprojām kalpo vietējo iedzīvotāju vajadzībām.

* Vandzenes stacija. Sākotnējais šīs šaursliežu dzelzceļa stacijas nosaukums bija "Kreplin". No 1919.gada – "Krepliņi". Nozīmīgākajā Valdgales-Mērsraga līnijas stacijā 1929.gadā pēc arhitekta Voldemāra Ozoliņa projekta tika uzcelta jauna stacijas ēka. 1937.gadā stacija pārdēvēta par Vandzeni, savukārt tās ēka, neskatoties uz to, ka dzelzceļa šeit sen vairs nav, sakopta un aprūpēta aplūkojama joprojām.

* Stendes stacija. Stacija atvērta līdz ar dzelzceļa atklāšanu 1901.gadā. Vācijas armija Pirmā pasaules kara gados no šejienes izbūvēja plašu 600 mm šaursliežu dzelzceļu tīklu ar līnijām uz Mazirbi, Roju un Engures ezeru. Kara gados nopostīta sākotnējā koka stacijas ēka, bet 1923.gadā te uzcelta jauna un plaša stacijas ēka gan platsliežu, gan šaursliežu dzelzceļu apkalpošanai.

* Dižstendes stacija. Ventspils-Stendes mazbānīša Stendes muižas stacija ir celta 1936.gadā sakarā ar 600 mm šaursliežu dzelzceļa Talsu-Stendes posma iztaisnošanu. 1940.gadā tās nosaukums ir mainīts uz Dižstendi.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)