Banner 980x90

Precizē tehniskās prasības stingrākam kases aparātu regulējumam

Foto: Ieva Čīka/ LETA
Foto: Ieva Čīka/ LETA

Valdība otrdien nolēma precizēt tehniskās prasības stingrākam kases aparātu regulējumam, novēršot pārprotamu normatīvo traktējumu.

Ministru kabineta noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām stājās spēkā 2014.gada aprīlī, un ar tiem ieviestas stingrākas tehniskās prasības hibrīda kases aparātiem un kases sistēmām. Hibrīda kases aparātus vai kases sistēmas, kas atbilst noteikumu prasībām, nodokļu un citu maksājumu aprēķināšanai un uzskaitei, ir jāsāk lietot ne vēlāk kā 2016.gada 1.janvārī.

Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta (VID) apkopotajiem statistikas rādītājiem konstatēts, ka veiktajās tematiskajās pārbaudēs 2014.gadā pārkāpumi, kas saistīti ar elektronisko kases aparātu (EKA) izmantošanu, bija 71%, 2013.gadā - 70%, bet 2012.gadā - 68% no kopējā veiktā pārbaužu skaita. Tāpat pārbaužu gaitā ir konstatēti pārkāpumi EKA ekspluatācijas noteikumu ievērošanā, kas liecina par iejaukšanos EKA. 2014.gadā šādu pārkāpumu bija 52%, 2013.gadā - 45%, bet 2012.gadā - 43 % no kopējā veikto pārbaužu skaita.

Tādējādi par nepieciešamību noteikumos noteikt stingrākas tehniskās prasības liecina ilgstoši novērojama tendence palielināties EKA izmantošanas kārtības neievērošanas īpatsvaram un tendencei palielināties to konstatēto pārkāpumu īpatsvaram, kas liecina par iejaukšanos EKA, lai samazinātu budžetā maksājamo nodokļa summu.

Valdība šodien precizēja noteikumu vispārīgus jautājumus, nosakot, ka ar EKA reģistrē samaksu, kas saņemta par darījumiem skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm, viedkartēm vai citiem maksājuma apliecinājumiem (piemēram, dāvanu kartēm, čekiem, taloniem), izveidojot dokumentus elektroniskā formā un nodrošinot nodokļu un citu maksājumu aprēķināšanu un uzskaiti.

Tāpat ir paredzēts, ka kases aparātā, hibrīda kases aparātā un kases sistēmā nedrīkst atrasties ar kases aparāta nodrošināšanu nesaistīta datortehnikas aparatūra vai programmnodrošinājums, kas nav aprakstīts dokumentācijā.

Tāpat turpmāk noteikumos paredzēts, tieši kādas kases aparāta, hibrīda kases aparāta un kases sistēmas komponentes, uzliekot plombas, ir aizsargājamas pret nesankcionētu piekļuvi ar VID saņemto numurēto stingrās uzskaites plombu. Papildus noteikumu projektā ir iekļautas tiesību normas, kas paredz, ka plombu līmē uz fiskālās atmiņas moduļa un energoneatkarīgās atmiņas, ja tai nav izgatavotāja piešķirta identifikācijas (seriālā) numura.

Vairākas nevalstiskās organizācijas - Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, SIA "Latvijas tirgotāju kooperācija AIBE" un Latvijas Kases aparātu un sistēmu apkalpojošo dienestu, tirgotāju un ražotāju asociācija - iepriekš bija paudušas viedokli, ka noteikumi ir sarežģīti un spēkā esošā redakcija nav saprotama ne tirdzniecības nozares uzņēmumiem, ne apkalpojošajiem dienestiem, kas apkalpo kases aparātus, hibrīda kases aparātus, kases sistēmas, specializētās ierīces un iekārtas. Ir uzsvērts noteikumos izmantoto tehnisko terminu skaidrojumu un definīciju trūkums, kas var palielināt risku, ka pieņemtais tiesību akts tiks pretrunīgi traktēts, kā arī noteikumu ieviešanas un pārejas mehānisma neskaidrs tiesiskais regulējums.

Biedrība "Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija" īpaši uzsvērusi, ka hibrīda kases aparāta un kases sistēmas jaunieviestajām tehniskajām prasībām jābūt skaidri saprotamām, lai sasniegtu noteikumu pieņemšanas mērķus - mazināt ēnu ekonomiku, ierobežojot iespēju iejaukties nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu programmatūrā, lai slēptu vai samazinātu ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu. Pēc jauno noteikumu spēkā stāšanās tika organizētas vairākas tikšanās ar nevalstisko organizāciju pārstāvjiem, kuru laikā tika identificētas neskaidrās tehniskās prasības.

Tagad pieņemti Ministru kabineta noteikumu grozījumi, lai precizētu tehniskās prasības un novērstu pārprotamu normatīvo traktējumu.

Valsts ieņēmumu dienests (VID) ir konstatējis vairākus veidus, kurus negodprātīgi komersanti izmanto, lai samazinātu ar nodokļiem apliekamo bāzi. Piemēram, novērota nepamatota darījumu anulēšana tā reģistrēšanas brīdī, nepamatota jau reģistrētu darījumu anulēšana, mācību režīmu izmantošana, čeku kopiju masveida izsniegšana, čeku datubāzu glabāšana ārpus Latvijas teritorijas. VID konstatējis arī, ka tehniskajā dokumentācijā netiek iekļauta informācija par integrētajām papildu sistēmām (datoriem un serveriem), kurās tiek uzkrāti realizācijas dati. VID arī manījis, ka programma nodrošina, ka pārskatos netiek rādīti labojumi vai mācību režīma lietošana. Konstatēta arī pievienotās vērtības nodokļa likmju nepamatota maiņa un datu koriģēšanas programmu izmantošana.

VID atgādina, ka izmaiņas elektronisko kases aparātu sistēmas lietošanā un tehniskajās prasībās skars salīdzinoši nelielu komersantu daļu. Tiem nodokļu maksātājiem, uz kuriem attieksies plānotās izmaiņas, hibrīda kases aparāts būs jāsāk lietot tikai gadījumos, ja uzņēmuma apgrozījums noteiktā tirdzniecības vietā iepriekšējo 12 mēnešu laikā pārsniegs 200 000 eiro, bet kases sistēma būs jāsāk lietot tikai gadījumos, ja apgrozījums noteiktā tirdzniecības vietā iepriekšējo 12 mēnešu laikā pārsniegs 1 500 000 eiro.

Pēc VID provizoriskiem datiem, 40 976 kases aparātus un 2818 kases sistēmas lieto 28 160 (88%) nodokļu maksātāji, kam vidējo veikto piegāžu un (vai) sniegto pakalpojumu nodokļu maksātāja vai nodokļu maksātāja konkrētā struktūrvienībā veikto darījumu kopējā vērtība, kas reģistrēta, izmantojot nodokļu maksātāja vai visas konkrētajā struktūrvienībā reģistrētās nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskās ierīces un iekārtas, iepriekšējo 12 mēnešu laikā nepārsniedza 200 000 eiro. Šī nodokļu maksātāju grupa pielāgos esošos kases aparātus un kases sistēmas, kas atbilst noteikumu un noteikumu projekta prasībām.

3314 (10%) nodokļu maksātājiem, kas lieto 9818 kases aparātus un 4026 kases sistēmas un kuriem vidējais struktūrvienības apgrozījuma lielums ir no 200 000 eiro līdz 1 500 000 eiro, būs jāsāk lietot hibrīda kases aparātus vai jāpielāgo kases sistēmas, kas atbilst noteikumu un noteikumu projekta prasībām.

Savukārt 683 (2%) nodokļu maksātājiem, kas lieto 2455 kases aparātus un 3256 kases sistēmas un kuriem vidējais struktūrvienības apgrozījuma lielums ir no 1 500 000 eiro, būs jāsāk lietot jaunas kases sistēmas un jāpielāgo esošās kases sistēmas, kas atbilst noteikumu prasībām.

Pēc VID provizoriskiem datiem, noteikumos un noteikumu projektā paredzētā tiesiskā regulējuma ieviešanas izmaksas būs šādas: 3998 nodokļu maksātājiem, kas sāks lietot 9818 hibrīda kases aparātus (katrs izmaksā aptuveni no 305 līdz 510 eiro), kopā būs no 2 994 490 līdz 5 007 180 eiro, 616 nodokļu maksātājiem, kas sāks lietot 2455 jaunas kases sistēmas (katra izmaksā no 490 līdz 980 eiro), kopā būs no 1 202 950 līdz 2 405 900 eiro, 1477 nodokļu maksātājiem, kas pielāgos 10 100 esošas kases sistēmas (katra izmaksā no 330 līdz 605 eiro), kopā būs no 3 333 000 līdz 6 110 500 eiro, 2748 nodokļu maksātājiem, kas lieto 3577 EKA ar elektronisko kontrollenti (katrs izmaksā no 70 līdz 168 eiro), kopā būs no 250 390 līdz 600 936 eiro.

Plānotās izmaiņas abām minētajām nodokļu maksātāju grupām sniegs arī vairākus ieguvumus - kases aparātu ar elektronisko kontrollenti, hibrīda kases aparātu un kases sistēmu lietotājiem līdz ar jauno prasību ieviešanu vairs nebūs pienākums aizpildīt kases aparāta žurnālu un papīra kontrollenšu vietā turpmāk tiks izmantotas elektroniskās kontrollentes. Minētie atvieglojumi nodrošinās izmaksu ietaupījumu 120 eiro gadā uz vienu žurnālu un 70 eiro gadā uz vienu elektronisko ierīci, kas kopumā veido aptuveni 4,4 miljonu eiro administratīvo izmaksu ietaupījumu gadā.

Aprēķini liecina, ka kopējās jauno prasību izmaksas varētu būt no 7 780 830 eiro līdz 14 124 516 eiro. Sākotnējo ieviešanas izmaksu maksimālais īpatsvars pret nozares 2013.gada kopējo apgrozījumu vidēji veido 0,072% un minētie ieguldījumi varētu atmaksāties nepilnu divu gadu laikā, norāda VID.

Līdzīgas prasības jau ir spēkā arī tādās nodokļu nomaksas jomā sakārtotās valstīs kā Zviedrija, Beļģija un Vācija, bet mūsu kaimiņvalstī Lietuvā tādas paredzēts ieviest ar 2017.gadu, atgādina VID.

Dalies ar šo rakstu

Uz sarakstu
Pilseta24.lv neatbild pievienotajiem lasītāju komentāriem, kā arī aicina portāla lasītājus, rakstot komentārus, ievērot morāles un pieklājības normas, nekurināt un neaicināt uz rasu naidu, iztikt bez rupjībām. Lūguma neievērošanas gadījumā Pilseta24.lv patur tiesības liegt komentēšanas iespēju. Komentāros publicējamā teksta garums ir ierobežots līdz 1000 zīmēm. Nereģistrētiem lietotājiem ir aizliegta HTML un hipersaišu publicēšana!
Komentāri (0)