Madonas novada pašvaldība atbild uz jautājumiem par izglītības reformu
Avots: Madonas novada pašvaldībaTā kā iecerētā Madonas pilsētas vidusskolu apvienošana skar ievērojamu daļu iedzīvotāju, esam izveidojuši rubriku, veltītu tieši izglītības tēmai. Šeit Jūs varat uzdot sev interesējošu jautājumu un gūt pašvaldības izglītības jomas speciālistu sagatvoās atbildes.
Kāpēc nepieciešama vidusskolu apvienošana Madonas pilsētā?
Pirmkārt, uz to rosina esošā un prognozējamā demogrāfiskā situācija, t.i., izglītojamo skaita samazināšanās. Otrkārt, šodienas situācija rāda, ka, neveicot izmaiņas, iespējamais vidusskolas klašu skaits būs maksimāli 5 klašu komplekti uz esošām 4 vidējās izglītības iestādēm pilsētā un vienu novadā, ņemot vērā attiecīgā vecuma (piemēram, 10.klases) skolēnu skaitu visā novadā, kas ir apmēram100 bērni. Saistībā ar to jādomā par racionālu esošo ēku piepildījumu un finanšu resursu izmantojumu.
Kāpēc Madonas Valsts ģimnāzijai nebūvēs piebūvi?
Ģimnāzijas jaunā piebūve pie iecerētā modeļa nav nepieciešama. Telpu esošā un pārskatāmā nākotnē pietiek un pat paliek pāri. Ir neekonomiski tērēt līdzekļus jaunas ēkas (piebūves) celtniecībai. Šos līdzekļus jāizmanto skolas vides labiekārtošanai (piemēram, skolu sporta zāles un ēdamzāle jāpadara daudzfunkcionālas, jāpilnveido ēdināšanas organizācija u.c.), kā arī kabinetu aprīkojuma, mācību līdzekļu un tehnoloģiju modernizēšanai atbilstoši mūsdienu un nākotnes prasībām.
Kurās ēkās ir plānots izvietot vidusskolas un Madonas Valsts ģimnāzijas skolēnus?
Madonas Valsts ģimnāzija pārceltos uz tagadējo Madonas pilsētas 2. vidusskolas galveno ēku. Vidusskolas vajadzībām tiktu izmantota tagadējā Madonas pilsētas 1. vidusskolas ēka, kā arī tagadējā Madonas Valsts ģimnāzijas ēka Valdemāra bulvārī 2a.
Vai apvienotajai vidusskolai pietiks telpu un mācību process necietīs saspiestības dēļ?
Pašlaik Madonas pilsētas 1. un 2. vidusskolā kopā ir 44 klašu komplekti (992 skolēni).
1.vidusskolas ēkā ir 43 klašu telpas, kā arī 8 telpas grupu nodarbībām. Tas ir pietiekami pilnvērtīgai 1. - 9. klašu skolēnu mācību darba organizēšanai (35 klašu komplektiem ar 804 skolēniem). Tagadējā ģimnāzijas ēkā ir 15 klašu telpas, ko var izmantot 10. - 12. klašu 188 skolēni mācību procesam. Tātad abās vidusskolas ēkās kopā būtu 58 mācību telpas uz 44 klašu komplektiem.
Vai skolēnu skaits klasēs tiks palielināts, cik liels būs maksimāli pieļaujamais skolēnu skaits klasē?
Skolēnu skaits klasēs īpaši netiks palielināts. Tāpat kā pašlaik tas vidēji varētu būt 22 - 26 skolēni klasē.
Pēc kādiem principiem skolēni tiks sadalīti pa klasēm?
Apvienojot skolas, maksimāli tiktu saglabāti esošie klašu komplekti, nemainot skolēnu sastāvu un skaitu klasēs, iespēju robežās ( piemēram, sākumskolas posmā) saglabājot arī klases audzinātāju.
Kad reforma tiks īstenota?
Līdz 2017.gada 1.septembrim (vēlākais - 2018.gada 1.septembris). Ceļš uz pārkārtošanos divu gadu garumā pielāgots atbilstoši finanšu plūsmai.
Vai šī reforma ir ekonomiski izdevīga?
Pirmkārt, racionāla šo telpu izmantošana, otrkārt, investīciju iegūšana, kas orientēta uz mācību procesa pilnveidi. Nav mērķis samazināt izmaksas uz vienu skolēnu, bet gan izaugsmes un kvalitātes paaugstināšana ar mērķi – kvalitāte. Galvenā līdzekļu ekonomija telpu uzturēšanā ilgtermiņā un administrācijas izmaksas.
Kāda ir plānoto ERAF ieguldījumu lietderība?
Lai ES fondu ieguldījums būtu lietderīgs, ir veicama skolu tīkla sakārtošana, tas ļautu veikt pašus nepieciešamākos ieguldījums ēku infrastruktūrā, bet galvenokārt, finansējums tiktu novirzīts mācību vides, aprīkojuma un procesu attīstībai.
Kā tiks izmantota Madonas 2.vidusskolas sākumskolas ēka?
Valsts ģimnāzijai telpu pietiks lielajā ēkā, līdz ar to mazo skolu varēs izmantot citiem mērķiem - dienesta viesnīcai, interešu izglītības nodarbībām vai citiem ar izglītību saistītiem mērķiem.
Kāds nosaukums būs apvienotajai vidusskolai?
Vidusskolas apvienojot, nosaukums būtu - Madonas vidusskola.
Vai skolotāji zaudēs darbu reformas dēļ?
Skolu apvienošanas dēļ pedagogi darbu nezaudēs, bet daļai skolotāju darba slodze varētu samazināties. Pašlaik lielākā daļa pedagogu strādā vairāk kā 1,5 amata likmes, 16 pedagogi papildu strādā arī kādā citā izglītības iestādē, kas rada pārslodzi. Uz 2017./2018. mācību gada sākumu 17 no esošajiem pedagogiem būs sasnieguši pensijas vecumu. Šādā situācijā var rasties arī nepieciešamība pēc jauniem pedagogiem, sevišķi dabas zinātņu cikla mācību priekšmetos.
Kas notiks ar skolu tehnisko personālu?
Tehniskais personāls būs tik, cik nepieciešams visu izglītības iestāžu ēku uzturēšanai.
Vai skolas nepazaudēs savas iedibinātās tradīcijas?
Tradīcijas abās vidusskolās ir līdzīgas, un tās var radoši sapludināt, pārņemot labāko. Tā kā audzināšanas darba prioritātes ir vienādas, uz tām balstoties, lieliski var attīstīt arī jaunas tradīcijas.
Vai necietīs izglītības kvalitāte?
Skolu tīklu pilsētā sakārtojam sistēmiski, dodam signālu par labu izglītības piedāvājumu, augstas kvalitātes skolām. Abās skolās ir laba pieredze un potenciāls gan pedagogu ziņā, gan darba organizācijas jomā. Tas būs jauns izaicinājums, motivācija un iespējas celt izglītības kvalitāti, savstarpēji pārņemot labo praksi, piesaistot vairāk atbalsta personāla un attīstot plašāku izglītības programmu piedāvājumu.
Kādi ir Madonas pilsētas skolu tīkla sakārtošanas "plusi" un "mīnusi"?
* Izveidota stabila, uz izaugsmi vērsta izglītības sistēma Madonas pilsētā: Madonas pilsētas vidusskola (1.-12.kl.) un Madonas Valsts ģimnāzija (7.-12.kl)
* Atbilstoši strukturālajām pārmaiņām, piesaistot ES fondu investīcijas, pilnveidota esošo skolu ēku infrastruktūra un atjaunota un modernizēta materiāltehniskā bāze
* Pietiekams izglītojamo skaits klašu komplektēšanai visos izglītības posmos
* Optimāla noslodze pedagogiem un izglītības finansējuma racionāls izlietojums
* Strukturālas izmaiņas skar divas lielākās novada skolas
* Emocionālais fons
* Izmaiņas ierastajā darba un mācību vidē
* Pārmaiņu ieviešana prasa zināmu laika periodu Uz sarakstu